Hans Holbein
80- ja 90-luvun taitteessa oli muotia puhua abjektista, ja jos halusi käydä älyköstä, kannatti mainita Kristeva eikä Irigarayta. Cixous oli niille, joitten teksteistä kukaan ei ymmärtänyt mitään, kaikkein vähiten kirjoittaja itse. Ristiinnaulitusta Kristuksesta päästiin luontevasti kuukautisvereen, koska olihan Jeesuksellakin haavoja, ja nämä kaikki olivat naiskysymyksiä, jotka lopulta johtivat kieleen. Sitä purettiin ja aina oli kyse leikistä, vaikka Derridaa ei jaksanut lukea kuin Asko Miinalainen, joka puhui liikaa mutta onneksi niin matalalla äänellä ja hiljaa, ettei sitä tarvinnut kuunnella. Kaikki me silti tiesimme, mitä Derrida tästä ajattelisi.
Enhän minä pilkkaa. Tai pilkkaan mutta puolihellästi. Itsekin vähän innostuin Jeesuksen ja kuukautisveren yhteyksistä. Nuoret luulevat syntyneensä sarkasmi suussa mutta erehtyvät, onnettomat. Totisia ovat, hihittelevät vain yksityiskohdille. Nauru tummuu iän myötä. Neljänkympin paremmalla puolella naurussa alkaa kuulua kolkko sointi.
O:ta erinäiset ruoat kuvottavat tämän tästä. Silloin minun on vaikea keksiä, mitä kaupasta toisi. Sitrushedelmät ovat melko varma valinta. Minulla itselläni kuvotuksen tunne liittyy harvoin ruokiin. Tosin ruokavalioni on suppeahko, ja koska olen se, joka valitsee, mitä elintarvikkeita täällä syödään, en useinkaan joudu sellaiseen tilanteeseen, että eteeni ilmestyisi yllättävä yököttävä ruoka. Ensimmäisen raskauden aikana melkein kaikki oksennutti minua, mutta sitä kuvotusta ei voi pitää järin psyykkisenä.
Lapsena inhosin raakaa kananmunaa. Se näytti ja haisi vastenmieliseltä. Kerran kun leivoimme Siskon kanssa kakkua, pudotin vahingossa munan keittiön lattialle. Keltuainen möllötti keskellä valkuaista, joka levisi ja näytti limalta. En kyennyt siivoamaan sotkua lattialta. Siskon täytyi tehdä se minun puolestani.
Viisitoista tai kaksikymmentä vuotta sitten päädyin väittelemään O:n kanssa siitä, kykenisikö ruokaöljyä juomaan niin kuin maitoa. "Eihän se ole vaikeaa", sanoi O, kaatoi öljyä lasiin ja joi lasin tyhjäksi. Olin oksentaa ruokapöydälle mutta ennätin juosta vessaan. Ainasta ja Elosta reaktioni oli ylimitoitettu. O ei ymmärtänyt alkuunkaan, miten öljy voi inhottaa.
Ällötysasioissa ei ole erityistä logiikkaa. Minä en juuri sävähdä ruumiineritteistä, mutta märkä sanomalehti on vastenmielinen, sillä se tuo mieleeni Karjalatalon takaisen metsän lapsuudesta. Siellä metsien miehet käyttivät sanomalehteä paljon, eikä voinut tietää, oliko sillä lämmitelty, siihen kääritty ruokia vai pyyhitty takapuolta. Sateessa lehdet olivat joka tapauksessa kastuneet. Tiedän ihmisen, joka pitää toisten käyttämiä alusvaatteita niin kamalina, ettei voi koskea niihin.
Kenties voimakkain aikuisiän kuvotuksentunteeni syntyi eräästä kauhuelokuvasta. Elokuvan nimestä, juonesta ja ohjaajasta minulla ei ole enää käsitystä, mutta siinä muuan mies oli siepattu ja sidottu sänkyyn kiinni. Hänen suuhunsa oli kiinnitetty muoviletku, jota pitkin kiduttajamurhaaja pakkosyötti miehelle rasvaa. Mies paisui ja paisui. Kai hän räjähti lopulta, vaikka luulen, että se tapahtui vain minun mielikuvituksessani: vatsalaukku repesi ja härskiintynyt rasva, revenneen mahalaukun kappaleet, ihosuikaleet, suolenpätkät ja uloste lentelivät pitkin seiniä.
Rasvan syöminen inhotti minua jo lapsena, ennen syömishäiriöaikoja. En olisi halunnut leivälleni voita, mutta koska sitä oli pakko panna, kaavin siitä pois kaiken, minkä veitsellä sai. Kun voi oli jääkaapissa ilman suojakupua, siihen tarttui hajuja ja makuja muista ruoista. Kaikkein kamalinta oli kesävoi. Se maistui jo lähtökohtaisesti erilaiselta kuin muitten vuodenaikojen voit. Ilmeisesti lehmien ulkokirmailu toi voihin makuvivahteen, joka ällötti minua. Mikäli söisin vielä voita, en taatusti erottaisi enää kesävoita talvivoista. En syö. En syö margariiniakaan. Juustoa syön, mutta jos sitä on leivällä liikaa, muistan miehen, joka pakotettiin nielemään rasvaa.
Vuosia sitten meidän talossamme oli tuholaisongelma. Meilläkin oli pieniä ruskeita lentelijöitä, keittiökoisia, joiden toukat möyrivät jauhoissa, mysleissä ja kaikissa suojaaattomissa kuivakaappitavaroissa. Se ei vielä inhottanut minua kovin paljon, mutta sitten toukat alkoivat kiipeillä koteloitumista varten keittiön kattoon ja seinänrakoihin. Joka aamu, kun kävelin keittiöön kahvia laittamaan, katossa oli kymmenkunta paksua toukkaa. Nousin pöydälle ja litistelin toukat peukalollani. Pidin talouspaperipalaa toukan ja peukaloni välissä. Aivan jokaiseen toukkaan en ylettynyt, ja minua inhotti mahdollisuus, että ne putoaisivat minun kahvikuppiini.
Myöhemmin taloon tilattiin tuholaismyrkytys. Myrkytysyrityksen ihminen soitti tänne sopiakseen ajasta. Paljastui, että hän oli entisen oppilaani äiti. Oppilas oli jo aikuinen, menestyvä NHL-tähti. Silti minua nolotti merkillisen paljon se, että hänen äitinsä pääsi selvyyteen minun taloni tuholaisongelmasta.