26/02/2025
Kädet
22/02/2025
Ostoksia
Käskin tekoälyn tehdä minulle maalauksen, jossa hakkuuaukealle on jäänyt pystyyn yksi puu ja kuvan keskeiset värit ovat musta, harmaa ja sininen, tyylilajina impressionismi. Se teki minulle pyydetyn maiseman. Kehotin sitä lisäämään kuvaan jonkin surrealistisen elementin. Se maalasi taivaalle kuun. En sanonut, ettei kuussa ole mitään surrealistista, vaan pyysin sitä maalaamaan kuun punaiseksi. Se täytti pystyyn jääneen puun punaisilla lehdillä ja teki kuusta silmän. Sille en voinut enää mitään. Tekoäly muutti kielensä englanniksi ja kertoi, että käyttöoikeuteni raja on tässä kohtaa mutta voin jatkaa myöhemmin. Ja puhua voimme edelleen. Olisin varmaan voinut rahalla siirtää käyttöoikeuteni rajoja.
Sairaalamatkalla ostin kirpputorilta kaksi marakassia. Niistä oppilaat vielä tappelevat. Minulla oli pienenä punainen ja myrkynvihreä marakassi. Punainen halkesi, mutta myrkynvihreää helistelin monta vuotta. Opin äsken, että marakassi on ravistusidiofoni. Oma ääni kuuluu ravistettaessa.
Ravistettava ennen käyttöä. Shake, rattle and roll.
Pari päivää sitten ostin apteekista rautaa. Ei minulla ehkä raudanpuutosta ole, mutta tuntui merkittävältä ostaa itsehoitotuote. Rintakehässä tuntuu siltä kuin mara istuisi sydämen päällä. En tarkoita pampajänistä vaan sitä mytologista olentoa, joka saa aikaan painajaiset. Painajaisia ei tosin ole, joten kenties kyse on kuitenkin pampajäniksestä. Se on uhanalaisuusluokitukseltaan silmälläpidettävä.
Ehkä saisi sykähdyttävän installaation tai vastaavan, assemblaasin, se lienee täsmällisempi sana, vaikka samapa tuo, kuinka väärin käsitteitä käyttää, saisi joka tapauksessa pientaiteen, jos liimaisi seinään parin viime päivän ostokset. Minun seinässäni olisi Citymarketin viininpunasävyinen valmiskukkakimppu, neuleponcho ja musta villatakki, jossa on hihansuissa värillistä sahalaitakuviota, molemmat Uffista, vaikka hintalappu toisesta leikattu pois, Obsidan-kapselit, marakassit, kahdet angorasukat, kaksi pakettia Elovena-annospikapuuroa, pusseja kaksi kertaa kaksitoista, pussissa 40 g, makuna kaura-kuitu, jos nyt kuitu on maku, mustaherukkahuulirasva, joka tekee huulista vähän punaisemmat, pullo raikastavaa kasvovettä ja hiuksia tehokkaasti kosteuttava hoitoaine, juustokaupan paperiin kääritty pieni pala Appenzelleriä, ei sitä pisimpään kypsytettyä vaan toiseksi pisimpään, bussilipun arvoa 40 euron edestä ja kaksi lämmintä broilerin koipea, jotka jäähtyivät kotimatkalla.
19/02/2025
Ho'oponopono
18/02/2025
16/02/2025
Kaksi avausta
11/02/2025
09/02/2025
Hyvä kesä
Äiti oli eilen paistanut kalaa. Kun sanoin, että minua vähän liikutti kalan paistaminen, hän tuijotti minua muutaman sekunnin ymmärtämättä, mitä liikuttavaa siinä oli. Autoin. Sanoin, että jos on tehnyt koko ikänsä joka päivä ruokaa, ei kai sitä hetkessä lopetakaan, sillä tavat tuovat turvaa. Äidin kala oli ollut nieriä. Hän oli ostanut nieriän tarjouksesta mutta joutunut maksamaan vähän ylimääräistä, koska kalatiskin ihminen myös fileoi sen. Osan kalasta äiti keitti ja pakasti. Ja tänä iltana hän leipoisi pullaa. En kysynyt, kuka ne pullat söisi. Ehkä hän pakastaa nekin ja tarjoaa hautajaisissa.
Meilahdessa kysyin, muistatteko, kun kuvittelimme, että Hipsulla oli vesikauhu. Se oli tullut huonovointiseksi ja isä ja äiti olivat lähteneet viemään sitä maalta Mikkeliin eläinlääkäriin. Isä oli pitänyt Hipsua eläinlääkärissä sylissä. Äkkiä se oli puraissut häntä sormesta ja kuollut melkein saman tien. Isä meni ihmislääkäriin saamaan antibioottireseptiä. Häneltä otettiin verinäyte siltä varalta, että Hipsu oli kuollut vesikauhuun. Jos sen tartunnan olisi saanut, kuolema olisi nopea eikä sille voisi mitään.
En muista, mihin näyte lähetettiin analysoitavaksi, mutta tulosta piti odottaa viikonlopun yli. Me istuimme parvekkeella ja joimme päiväkahvia. Joku meistä keksi, että pitäisi ottaa isästä edustava viimeinen kuva vesikauhun varalta. Äidin mielestä arvokkaassa kuvassa piti näkyä myös hänen hyvävoimaiset parvekekasvinsa, joten isä meni istumaan pelargonialaatikon viereen ja otti sopivan viimeisen ilmeen. Minä kai sen kuvan otin. Se oli hyvän kesän aurinkoinen päivä ja meitä naurattikin. Maanantaina selvisi, että Hipsu ei ollut kuollut vesikauhuun vaan sydämensä tähden. Silloin minä olin jo kaupungissa. Pelargoniakuva liimattiin vieraskirjaan.
Ehkä joku on ottanut isästä nytkin kuvia. Minä en ole. Hänellä on mintunvärinen sairaalapyjama, rohtuneet huulet ja posket kuopalla. Silmät vielä tuikkivat, kun hän hymyilee. Eteisen kirjahyllyn päätyseinässä minulla on täällä vuoden tai parin takainen kuva isästä ja äidistä. He tanssivat. Isän kasvoja ei näy, mutta äidin kasvot ovat kuvaajaa kohti. Äiti on nojautunut isää vasten ja hymyilee. Hän näyttää onnelliselta. Tänään isä sanoi, että kun hän aikoinaan tapasi äidin, oli kuin olisi tullut kotiin. Ehkä se tunne oli myöhempi, liimattu totuudeksi menneen päälle, kun vuodet olivat jo kuluneet ja oli alkanut näyttää siltä, että tämä tästä ei katoakaan. Mitäpä siitä. Äiti se kuitenkin pitää hänen kädestään viimeisinä hetkinä.
Joka perheellä on kuolemattomat vitsinsä. Meillä yksi niistä liittyi englanninopettajan kevätkorttiin. Minä halusin viedä kolmannella luokalla englanninopettajalleni kukkia ja kirjoittaa korttiin jotain englanniksi. Istuin pöydän ääressä ja mietin, mitä osaisin kirjoittaa. Kolmasluokkalaisen kielitaito ei ole kummoinen. Äiti tuli minun kanssani miettimään. Hetken päästä tuli isäkin, joka lupasi, että hän kyllä keksii sopivan tekstin korttiin, kun vähän miettii. Meni tunti, kaksi tuntia, koko ilta. Aamulla kysyin isältä, keksikö hän korttiin jotain hienoa. Kurkistin isän luonnospaperia, jossa oli monia yliviivauksia. Jäljelle oli jäänyt vain yksi toivotus, kieltämättä ytimekäs: "Good summer!"
07/02/2025
Kotiin
Kunhan kotisairaanhoitokontakti on järjestynyt, isä pääsee kotiin. Rappukäytävän portaat saattavat kyllä olla vaikeat. Ehkä hänet on kannettava, niin kuin vanhukset kannetaan Obasute-vuorelle. Hän on käynyt kovin kevyeksi. Rollaattoria hän ei halua, sillä onhan hänellä oman isänsä vanha kävelykeppi odottamassa. Käyttöaika taitaa jäädä lyhyeksi. Äidille kaivetaan tänään varapatja sängyn sisältä. Jos isä ei kykene nukkumaan, ei äitikään kykene. Siksi äidille pedataan varapatja siihen huoneeseen, jota vieläkin kutsutaan työhuoneeksi. Siellä äiti kirjoittaa sähköpostit ja isä pelaa itseään vastaan shakkia ja kuuntelee Youtubesta venäläistä miestä, joka laulaa jylhästi elämän suurista asioista. Shakit ja laulut saattavat jäädä nyt vähälle, mutta koti on aina koti.
Tänään isän jaloissa oli turvotusta, hemoglobiini laskenut, leukosyytit nousseet, pussi verta annettu. Elo oli eilen ollut sairaalassa vierailulla pari tuntia. Hän kertoi isän nauraneen paljon ja tehneen nyrkkeilyliikkeitä. Mieli ei hetkessä opi uudenlaista ruumista. Minäkin panin merkille, että veriarvoihinsa nähden isä liikkui vielä oudon ketterästi. Kaksi kuukautta sitten hän oli hyväkuntoinen vanhus. Nyt hänellä on lihaksia 15 kiloa vähemmän.
"Omaa kuolevaisuuttaan ei oikeastaan ymmärrä, ennen kuin tässä tilassa", isä sanoi. Voi ajatella kuolemaa pitkin elämäänsä, haudata vanhempansa, haudata ystävänsä, ostaa nimilaatan hautakiveen kymmeniä vuosia aiemmin ja järjestellä asiansa jäljelle jääviä varten parhain päin, mutta se totuus, että itsekin täältä lähtee, on kuitenkin kaukainen.
Olen ajatellut sitä uutisten lasta, joka ylitti rajan ja käveli metsän läpi Venäjälle. Ehkä hän on riidellyt vanhempiensa kanssa ja syöksynyt kotoa ulos, kävellyt eteenpäin, aina vain, ilta on pimentynyt. Lopulta hän on saapunut rajavyöhykkeelle, nähnyt kyltit, joissa kerrotaan, että pääsy ilman lupaa on kielletty. Hänessä on ollut vielä vähän enemmän uhmaa kuin väsymystä. Hän on kulkenut kylttien ohi, natolankojen yli, ali tai välistä, saanut viiltoja mutta jatkanut silti, tullut tumman metsän läpi, läpi lumisateen, niin kuin olisi Sirkka Turkan runossa. Toisella puolen hänet on vastaanottanut venäläinen rajavartija, joka on näyttänyt yllättävän paljon ihmiseltä. Lapsi on kuljetettu kuulusteltavaksi, ja kun hän ei ole ymmärtänyt kysymyksiä, paikalle on kutsuttu joku, joka osaa muukalaisen kieltä. Ja suomalaiset toimittajat soittelevat, missä lapsi on, ja kirjoittavat juttuja siitä, että kukaan ei tiedä, mihin lapsi joutui. Lukijat klikkaavat jutut auki, sillä kaikki haluavat tietää, jakaa sen ahdistuksen, että kukaan ei tiedä.
Isän huone on seitsemännessä kerroksessa. Käytävän päädyn ikkunasta näkee Kallion kirkonkin, jos on valoisaa ja osaa katsoa oikeaan suuntaan. Minä kerroin opettaneeni lapsille Vietnamin sodasta ja kysyin, mitä isä muisti siitä. Napalmin, sanoi isä heti, erityisesti sen hän muisti. Se aiheutti niin hirvittäviä ympäristötuhoja, ettei luonto toipunut niistä millään. Kasvillisuus tuhoutui, vedet saastuivat, maaperän mikro-organismit myrkyttyivät ja eläimiä paloi hengiltä. Isä muisteli hetken napalmia, enkä minä viitsinyt sanoa tarkoittaneeni oikeastaan sitä, näkyikö Helsingin kaduilla paljon mielenosoituksia ja oliko hän koskaan kantanut kylttiä, jossa luki MAKE LOVE, NOT WAR.
02/02/2025
Lautasella
Muistissa ilmenee enemmän epätarkkuutta kuin yleensä. Edellisessä päivityksessä muistin erään oleellisen seikan elämästäni väärin, millä ei toki tälle tekstitodellisuudelle ole merkitystä. Mutta huomaan itse. Stressi heikentää kognitiivisia kykyjä.
Olin Helsingissä. Taidehallissa oli Hannele Kylänpään veistoksia ja Päivi Sirénin maalauksia. "Pidän kaiken hitaasta kerrostumisesta, jatkuvan liikkeen lohdullisuudesta", sanoo Sirén netin esittelytekstissä. Kylänpään veistoksista minä pysähdyin eläinten äärelle. Rauniokoirien joukossa oli Noutaja.
Ilma oli raaka. "Kuka sen on raakattanut?" Sisko kysyi pienenä Tyyne-tädiltä. Söin kiinalaisessa ravintolassa kuumaa keittoa pienellä kauhalla. Lautanen oli suuri ja syvä, keitto samaa kuin Ainalla pöydän toisella puolella, yhteistä lohtukeittoa.
Katsoin iranilaisen lyhytanimaation, jossa ruskea takki roikkui ulkona pyykkinarulla. Oli myrsky, ja takki oli narussa kiinni vain yhdellä pyykkipojalla. Satoi kaatamalla, tuuli riepotteli takkia, ilmassa lenteli vaatteita, jotka olivat tempautuneet lentoon myrskyn mukana. Ruskea takki sinnitteli narulla, kietoi hihat suojaavasti ympärilleen. Lopulta myrsky loppui ja aurinko alkoi kuivattaa takkia. Siitä tipahteli pisaroita maahan. Kun takki oli kuiva, se avautui varovasti. Sen sisältä lipui pyykkinarulle, ihan viereen, aikuiskokoinen mekko ja kolme pientä lapsivaatetta. Animaation nimi oli englanniksi Father.
Minulla on tällä hetkellä vähänlaisesti sanoja. Niin kuin sanat olisi jaettu kuten ala-asteella ruoka, annosteltu keittiön puolelta lautaselle kullekin ja sanottu, että ole hyvä. Minulla olisi lautasella enää pari sanaa, pahaa sanaa, eikä hyviä saisi hakea lisää, ennen kuin olisi syönyt pahat pois.
01/02/2025
Sydänääniä
Yläkerran Hiitonen kantoi kerran pöytää portaita alas. Se näytti hankalalta ja hän hengästyi. Kysyin, voisinko auttaa kantamisessa. Hän kieltäytyi avusta. Kyllähän mies pöydän yksinkin saa kellariin asti. Avasin sitten vain oven. Se oli hänen elämänsä viimeisiä kuukausia. Pian häntä ei enää näkynyt pihalla. Kukaan ei hoitanut ruusuja eikä vahtinut, että portti suljetaan. Sitten jonakin päivänä lippu oli puolitangossa. Leskirouvaa alkoi näkyä ulkona useammin kuin ennen. Ilmoitustaululle tuli kutsu kahvitilaisuuteen, joka olisi talon kerhohuoneessa. En mennyt. Puhuin leskirouvan kanssa hetken pihalla. Hän muutti pois jo ennen seuraavaa kesää. Huonekaluja kannettiin alas ja ylös, tuntemattomia ihmisiä kulki portaissa, rappukäytävän nimitauluun ilmestyi uusia sukunimiä.
Mirva virkkasi vauvanpeittoon kukkia äidin luona. Hän oli käynyt äitiysneuvolassa ja pelännyt, ettei kuule sydänääniä, kuullut kuitenkin. Voin kuvitella, että sydänäänet kuulevien äitien ilmeissä on yhdenmukaisuutta. Sikiön koko ilmoitetaan nykyään hedelmänä. Mirvan vauva ei ole enää limen kokoinen vaan on jo muuttunut kiiviksi. Äiti oli sanonut isälle, että tämä voisi ruveta vauvan suojelusenkeliksi. En ole varma, missä määrin äiti itse uskoo näihin rekrytointeihinsa.
Kun Mikko ajoi meitä Meilahteen, hän sanoi, että on alkanut hahmottaa elämää sykleinä. Kun minä olin Naistenklinikalla, Mikko tuli sinne katsomaan Ainaa ja minua. Sitä ennen hän oli käynyt katsomassa Meilahdessa isäänsä, joka ei enää palannut tajuihinsa. Ne olivat lämpimiä päiviä, kesä oli tullut aikaisin, sairaalan pihalla oli helle, vaikka toukokuu ei ollut puolivälissäkään. Sisko oli käynyt ilman Mikkoa ja tuonut Ainalle kuusoittorasian. Kun veti narusta, kuu soitti Nukkuos prinssini vaan.
Isä haki Ainan ja minut Naistenklinikalta kotiin. Hän oli ostanut vauvan turvaistuimen ja kiinnitti sen huolellisesti autoon. Hän saattoi meidät eteiseen asti ja kysyi, tarvitsenko jotain. En tarvinnut mitään.
Koti oli tyhjä. Kantelin Ainaa sylissäni ja aloin selvittää, missä O on. Pistin Ainan vaunuihin ja menin kaupasta hakemaan kahvia. Aina nukkui vaunuissa pitsimyssy päässään, aurinko lämmitti. Kotona nostin hänet lattiapatjalle viereeni ja ajattelin, etten minä tarvitse mitään muuta.
Muutaman tunnin kuluttua minulle soitettiin sairaalasta. Ehkä se oli seuraava päivä tai sitä seuraava, kun matkustin Ainan kanssa Meilahteen hakemaan O:ta. Lääkäriä odottaessa katselin monitorilta hänen sydänkäyräänsä.



.jpeg)

