Kieliharjoittelija halusi kai sanoa, että minulla on kaunis villatakki. Hän kuitenkin osoitti minua ja sanoi: "Sinä olet kaunis tuote." En korjannut. Muistin luokan, jonka panin miettimään, mitä kaikkea tarvittaisiin, jos haluttaisiin perustaa kumiankkatehdas.
Tunnen ihmisen, jolla on maailman pienin puukko. Niin hänen tuttavansa ainakin esinettä kuvasi. Ihminen kulki ulkona ja taskussaan hänellä oli maailman pienin puukko, jonka hän otti esiin, jos ympäristö tuntui pelottavalta.
Youtubesta olen kuunnellut jo kaksi kertaa Aija Puurtisen laulamana Vanhaa surua. Siinä kertojaminä kyselee, mikä sinän mieltä painaa ja miksei tämä vastaa viesteihin eikä tule sovittuun tapaamiseen. Ja minä esittää sinän hiljaisuudesta saman tien hupaisan arvelun:
sama suru, joka on sun äidillä,
se vanha vanha suru,
joka oli sun äidinäidillä?
Äiti ei mahtunut sururyhmään. Hän oli leikannut Kirkosta ja kaupungista ilmoituksen talteen ja lähettänyt sururyhmän vetäjälle tiedustelun, mahtuisiko hän mukaan. Ei hän mahtunut: ryhmä oli jo täynnä. Niin paljon surua niin monilla, että pitää jäädä jonoon, jos haluaa puhua omastaan. Ei äiti erityisen musertuneelta vaikuttanut, vaikka ei päässytkään ryhmään. Nyt vain eletään sitä viiden viikon jaksoa, jonka isä oli sairaalassa vuosi sitten.
Maailman pienin puukko saattoi olla hedelmäveitsi, sellainen samanlainen, jolla minut opetettiin lapsena kuorimaan appelsiineja ja omenoita. Appelsiinin kuoresta leikattiin ensin kummastakin päästä kalotti pois ja sen jälkeen viilleltiin kuori pituussuunnassa suikaleiksi ja revittiin ne irti. Ihailin aikuisia, jotka osasivat kuoria appelsiinin siististi. Kun minä kuorin, mehua pirskahteli pöydälle ja hedelmänlihaa jäi kiinni kuoreen. Omenankuoret olivat tyydyttävämpiä. Joskus minäkin sain kuoren yhtenä katkeamattomana kiehkurana irti omenasta.




