Vasemman isovarpaan alla on orastava rakko korkokengästä. Nyt maistuisi iskelmä. Minun lavatanssimenneisyyteni on köykäinen, mutta kukkamekkoja on. Kesä alkaa, kun minä soitan suomenkielistä laulantaa. Olinhan Finnhits-lapsi. Tahdon maisemalehmiä ja suomifilmitunteita. Vihreää piisaa. Kielot kukkivat, syreenit kukkivat ja minun parvekkeeni kukkii, sillä tänään oli kevätjuhla ja osalla oppilaistani päättyi peruskoulu.
Päättöluokan pojilla oli puvut päällä ja vanhemmat luokan perällä kyynelehtimässä. Itkettäähän se, kun oma lapsi pitää puheen ja kiittää vanhempiaan. Koulun takapihalla moponomistajat polttivat kumia ja joku oli tuikannut nurmikon palamaan. Näihin riemuihin minun oppilaani eivät päässeet mukaan, sillä vanhemmat tahtoivat ottaa valokuvia ja halailla niin pitkään, että nurmi oli jo sammutettu, ennen kuin paviljongista päästiin ulos.
Minä olen maljakoittanut kukkia ja kantanut ruukkuja parvekkeelle. Mietin, kehtaisinko soittaa naapurin ovikelloa ja kysyä, syövätkö heidän lapsensa suklaata. Tahdon siivota nopeasti pois kaiken liiallisen. Olen arki-ihminen. Pidän hapankorpuista ja muista kuivatuotteista, jotka mahtuvat pieneen tilaan.
Aamulla en ehtinyt lukea loppuun juttua Olli Mustosesta, jolla oli leikkauksen jälkeen harvinainen demonikasvojen syndrooma. En vielä tiedä, toipuiko hän. Varmaan hän toipui, jos kerran juttu on kirjoitettu, sillä useimmissa jutuissa käy hyvin tai ainakin ihmiset kasvavat ja oivaltavat jotakin elämästä tai itsestään, ellei sitten ole kyse tutkivasta journalismista. Mutta kohta minä pistän kahvin tippumaan ja luen Olli Mustosen loppuun. Sitten menen kylpyyn, etsin huomiseksi äidille soveltuvia kesämenoja ja tervehdin parvekkeelta samettiruusujen takaa ilta-aurinkoa ja kansaa, joka mahdollisesti vaeltaa pihan poikki.


