Muuan vanha nainen pukeutui päästä varpaisiin violettiin. Hän oli hullu. Ainakin naapurit näkivät asian niin. Tämän kaiken opin, koska kuuntelin aamulla gypsy punkia. Luulen, että "romanipunk" olisi liian korrekti termi tämän tarinan kontekstissa. Mutta luin, miten pieneksi hitiksi kasvanut kappale Start Wearing Purple oli saanut alkunsa. Eugene Hütz oli riidellyt tyttöystävänsä kanssa, ja kun tyttöystävä oli äitynyt kiljumaan, Hütz oli ehdottanut, että tämä voisi alkaa pukeutua violettiin niin kuin naapurin hullu nainen.
Minäkin olen tuntenut naisen, joka pukeutui violettiin. Manian aikana hän alkoi vimmaisesti järjestellä huonekalujaan ja siirsi niistä useimmat parvekkeelle. Lopulta huonekaluista syntyi niin korkea rakennelma, ettei sen yli nähnyt pihalle. Minulle violetti on ennen muuta orvokin väri. Suosin parvekeorvokeissa tummia sävyjä. Orvokki on sillä lailla surumielinen kukka, ettei sen kannata keekoilla keltaisena. Liturgisissa väreissä violetti on katumuksen väri, mutta en minä ihan niin pitkälle menisi orvokkien suhteen. Syreeni on heleä, orvokki on nähnyt enemmän. Hautausmaan muurin vierustalla näkyi jo orvokkeja. Kovin aikaisin ne kukkivat tänä vuonna.
Kun lapsuuskotini vessan seiniä oli tarkoitus maalata, maalari katsoi äidin valitsemaa värisävyä ja sanoi: "Jaa akkojen aluspöksyjen väriseksi sitten nämä seinät." En usko, että minulla on koskaan ollut vaaleanpunaisia alushousuja. O oli nuorena sitä mieltä, että vaaleanpunainen on pikkutyttöjen ja vanhojen naisten väri. Ei minulla kyllä siinä vaiheessa ollut yhtä ainoaa vaaleanpunaista vaatetta. Teini-ikäni marjapuuronpunaisen nojatuolinkin olin lahjoittanut mökille. Nyt, kun suhtaudun kevein sydämin pikkutyttöjen ja vanhojen naisten väreihin, murehdin vähän, että annoin nojatuolini pois. Siinä oli parempi istua kuin yhdessäkään myöhemmässä tuolissa.
Vaaleansinistä minulla oli lapsena paljon. Lempivillatakkini oli vaaleansininen ja siinä oli helmiäisnapit. Sateenvarjoni oli vaaleansininen, ja kun avasin sen, tunsin olevani pienen taivaan alla. Varjon kädensija oli terrierin pää. Tuulisilla ilmoilla yritimme Siskon ja Ninnin kanssa lähteä lentoon. Seisoimme yläpihan kalliolla, avasimme sateenvarjot ja hyppäsimme kalliolta alas.
Pastelliväreistä mintunvihreä on minulle kaikkein vierain. Saatan omistaa vain yhden mintunvihreän vaatteen. Se on jakku. Asukokonaisuuteen kuului hamekin, mutta kannoin sen vaatekeräykseen, koska se ei ollut lyhyt eikä pitkä. Mintunvihreän asuni ostin leirikoulun aikana 20 vuotta sitten. Olimme Himoksen laskettelukeskuksessa, mutta siellä ei yllättäen enää ollutkaan lunta. Asuimme leirintämökeissä, ja oppilaat kokkasivat itselleen ruokaa makaroneista ja jauhelihasta, jotka oli jaettu jokaiselle mökkikunnalle. Illalla istuimme nuotion ääressä ja Atte soitti kitaralla Sielun Veljien laulujen alkuja, joita ei tuntenut kukaan muu kuin minä. Jonakin päivänä menimme Seppälään tai johonkin nuorisomuotipaikkaan ja Heli, Aada ja Susa vaativat minua ostamaan mintunvihreän jakkupuvun. Heistä minun oli aika näyttää vähän muodikkaammalta ja nuorekkaammalta.







