28/04/2025
Oliko päivä
26/04/2025
Lähtevien laivojen satama
MENOMATKA
Illalla katsoin videota, jossa miehen posliinipää paloi nuotiossa ja punapukuinen nainen tanssahteli viljavalla pellolla, hiekkaerämaassa, aalloissa ja metsässä. Välillä siirryttiin metatasolle ja nainen liikehti sielukkaasti sisätilassa. Hän näytti johtavan sinfoniaorkesteria tai liikuttavan marionettinukkeja. Sanoja ei ollut. En minäkään olisi osannut sanoa mitään tällaisista asioista.
Mutta nyt istun junassa. Koska olin asemalla liian aikaisin, kuten aina, katselin ohi kulkevia ihmisiä. Moni näytti joltakin linnulta. Näin kakadun ja sorsaperheenkin. Vanhan naisen poski oli kuin puun kaarnaa. Laiturialueella ihmettelin toppaliivien määrää. Eivätkö liivi-ihmiset palele käsivarsistaan? Omalta kohdaltani en muista keskivartalon kylmää. Ehkä liivi-ihmisillä on erityisherkät maksat, munuaiset, suolet ja sydämet mutta tuntopuutoksia käsissä. Minulla on tänään musta talvitakki. Kiipesin aamulla muutaman tikapuuaskelman ja pyydystin Elon vanhan sängyn peränurkasta henkarin avulla repun. Se selässä en vaikuta niin vahvasti saattoväen edustajalta.
Repussa on kirjakin. Luin sitä hetken asemahallissa istuessani. Tytär on juopon isänsä kyydissä. Ajetaan arolla, kuljetetaan rekalla putkia. Kun pysähdytään, maassa saattaa olla sirpale muovisesta pikarista. Jos muovinpalan nostaa käteensä, se murenee. Aro ottaa omansa, sanoo isä, kun heittää tyhjät päärynälimsapullot ja muun roskan ikkunasta ulos. Keväällä aron kukkivien pensaiden tuoksu on niin huumaava, että isä ajaa ikkunat auki. Kevätaro ei tuoksu vain vapaudelta. Siihen sekoituu kaipaustakin.
Tultiin Riihimäelle. Vieressäni on nuori nainen, jolla on mukana sellofaaniin kääritty kukkakimppu. Hän on hiljainen pienen tilan ihminen niin kuin minäkin. Annikki sanoi kerran, ettei kannata joutua ukkojen kanssa samaan sairaalahuoneeseen, sillä ukot örisevät ja korisevat niin paljon. Nuori kukkanainen ei liene matkalla hautajaisiin. Kuolleet eivät saa iloisia gerberoita.
PALUUMATKA
En löytänyt kirpputorilta triangelia enkä muitakaan soittimia, mutta Hämeenkadulla käveli vastaan ihminen, jonka blogia seuraan. Vähältä piti, etten erehtynyt tervehtimään. Eihän hän minua tunne enkä minä häntä kuin blogin pienestä kasvokuvasta ja kielestä.
Heta antoi minulle kotinsa avaimen. "On hyvä, että joku pääsee tänne sisään, jos ruumis on haissut jo monta viikkoa", hän selitti. Kysyin, kenen hän kuvittelee osaavan soittaa minulle haisevasta ruumiista. Heta arveli, että ambulanssimiehillä ja poliiseilla on keinonsa selvittää sellaiset seikat. Heillä olisi varmaan keinonsa tulla sisäänkin, sanoin minä. Otin kuitenkin avaimen.
Matkalla lähtevien laivojen satamaan Heta sanoi, että sitten kun hän on kuollut, asunnosta pitää etsiä kaksi sinikuorista kirjettä. Ne ovat hänelle, eivät kenellekään muulle. Ne olivat tulleet esiin, kun hän oli siirrellyt kirjoja, ja nyt hän ei kyennyt enää muistamaan, minne hän oli pannut ne. En kysynyt, keneltä kirjeet olivat. Ymmärsin, mitä hän tarkoitti. Lupasin yrittää etsiä kirjeet ennen muita ja hävittää ne.
Kysyin, miksi Heta kutsuu rantaa lähtevien laivojen satamaksi. Täytyyhän sinne myös tulla laivoja, että on mitä lähteä. "Minä vain haluan nimittää sitä niin", Heta vastasi, "se on Oiva Paloheimon runosta." Muistin runon. On siihen taidettu tehdä säveletkin. En viitsi nyt junassa kuunnella sitä, etteivät lähellä istuvat häiriinny. Edessä istuvalta nuorelta mieheltä kysyin jo, haittaako häntä, jos vedän rullaverhon alas asti. Lähtevistä laivoista pitäisi kysyä myös käytävän toisella puolella istuvalta naiselta, joka ratkoo sanaristikkoa, ja harmaalta partamieheltä, jonka on pöydällä Karhu-tölkki.
22/04/2025
Rohmer
21/04/2025
Tänään ajateltua
Ajatus 1
Kun vanhenee, silmien yläpuolella oleva nahka alkaa vähä vähältä laskeutua alemmas. Entä jos silmäluomet ja niiden yläalue laskeutuvat kokonaan silmien päälle? Onko mahdollista, että vanhuudessa pitää nostella silmäluomia ja silmienympärysnahkaa, jos tahtoo nähdä edes vähän?
Ajatus 2
Ainan ja Alinan mukaan tutkimuksissa havaitaan jo vauvoissa viitteitä antisosiaalisesta käyttäytymisestä. Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä ei juuri kirjoiteta potilaalle diagnoosiksi, ennen kuin hän on tappanut jonkun tai tehnyt muun ikävän rikoksen. Jos nimittäin sellaisen diagnoosin kirjoittaa ennen rikoksia, potilas ei ilahdu ja yhteistyö loppuu. Siten miltei kaikki kyseisen diagnoosin saaneet ovat väkivaltarikollisia.
Ajatus 3
Viimeinen tuotantokausi avioerojuristien lemmenseikkailuista oli niin kehno, että hävetti katsoa sitä. Mutta viimeisten minuuttien aikana Hannah kertoi tunnelmallisen pimeällä rannalla tulevalle miesystävälleen, että pelkää riisuutua toisen ihmisen edessä, koska kun katsoo omaa viisikymppistä vartaloaan, ei pidä siitä ja pelkää toisen näkevän sen samoin kuin itse näkee. Tätä jäin miettimään. Oikeastaan en tiedä, pidänkö vartalostani nykyään. En ole vuosiin joutunut miettimään vartaloni markkina-arvoa. Kun elää pitkään saman ihmisen kanssa, kadottaa ruumiinsa. Jossain se on, mutta sen muodolla ei ole väliä.
Ajatus 4
Opetin 86-vuotiaalle Annikille tietokoneen käyttöä. Loin hänelle sähköpostitilin. Selitin, miten lähetetään sähköposti ja mistä voi katsoa, onko itse saanut viestejä. Annikki kysyi, pitääkö hänen tietokoneensa olla auki sillä hetkellä, kun joku lähettää hänelle sähköpostin. Haluaisin elää maailmassa, joka toimisi juuri niin. Vain odottava voi saada viestin.
Ajatus 5
Lueskelin valokuvakirjaa. Valokuvat esittivät armenialaisia, joista suurin osa asui jossain muualla kuin Armeniassa. Vakavailmeinen nainen seisoi rapistuvan harmaan kiviseinän edessä kukkamekko yllään. Teksteissä palattiin kansanmurhaan yhä uudestaan. Jonkun isoäiti oli monesti kävellyt joelle vauva sylissään ja aikonut heittää tämän virtaan, sillä ruokaa ei enää ollut ja päivät olivat pelkkää kärsimystä. Ei hän kuitenkaan kyennyt heittämään vauvaa veteen. Joki oli niin täynnä ruumiita, ettei vauva olisi mahtunut kulkemaan veden mukana minnekään.
20/04/2025
Kirsikkajäätelöä
Loikin matojen yli Lidliin ja ostin kirsikkajäätelöä. Söin tuuttini sateessa ja tunsin olevani henkilö eurooppalaisesta taide-elokuvasta. Takki ei juuri pitänyt vettä, housuissa oli pieniä toiveikkaita kukkasia. Helsingin Sanomien uutuusjäätelövertailusta tiedän, että nyt on kirsikkatrendi ja se näkyy somessakin. Kirsikkaesanssi jakaa maistelijat jyrkästi: toiset inhoavat, toiset rakastavat. Pihan kirsikkapuussa pilkahtelee jo vähän vaaleanpunaista. Ei tuo puu hedelmiä kanna koskaan mutta on hetken kaunis keväällä ja toisen kerran syksyllä, kun lehdet ovat verenpunaiset.
Ensimmäisen kirsikkajäätelöni söin Kreetalla huhtikuussa 2000. Välimeri oli vielä kylmä, mutta minä kävelin rannan kioskille ostamaan jäätelöä. Aina oli mukana vaunuissa ja Elo rintarepussa, enkä minä kävellyt majapaikastamme kuin korkeintaan 300 metriä. Silti se oma kirsikkajäätelö tuntui huikaisevalta vapaudelta. Eihän sellaista jäätelöä ollut aiemmin ollut missään! Aina keräsi siniseen pesuvatiin kaikkea, mikä näytti kauniilta tai millä saattoi leikkiä, ja maasta löytyi yksi sitruuna, pihan puusta pudonnut. Se sitruuna kuljetettiin Suomeen asti. Minä otin valokuvan, jossa pyykit heiluivat narulla Kreikan pimeässä yössä. "Tästä ei kyllä voi paljon päätellä, missä on käyty", sanoi isä myöhemmin, kun katsoi matkakuvia.
Uurnanlasku on vasta kesäkuussa. Tuhka odottelee uurnassaan muitten tuhkien kanssa jossain varastossa. Ehkä haudankaivajia on liian vähän tai Helsingin seurakuntayhtymä järkevöittää ja keskittää palvelujaan kustannussyistä. Ei tuhkalla toki erityinen kiire ole hautaan, mutta olisi mukavaa istuttaa isälle kukkia. Niitä tuskin kannattaa istuttaa, jos maata kohta jo käännetään.
Ensi viikonloppuna olen Tampereella. Heta varmaan yrittää antaa minulle vaatteitaan, että olisi vähemmän tavaraa sitten, kun asunto pitää tyhjentää. Elän asunnontyhjennysvuosia. Käyn katsomassa vanhoja useammin kuin ennen, koska omat menot ovat käyneet vähäisiksi, ja jos minä menen, nuorempien ei tarvitse niin usein. Nuorten aika kuluu toisella tapaa, ja hyvä niin. Minulle tämä on jo harjoittelua, miten vanhuuteen astutaan ja millaista on, kun nuoruudesta on jäljellä enää valokuvia albumeissa, joita kukaan ei välitä katsoa.
18/04/2025
Oikeita arvoja
12/04/2025
Prioriteetteja
07/04/2025
06/04/2025
Kuvia
03/04/2025
Maksimissaan viisi kertaa
Kävin hakemassa ruusut. Niitä on neljä. Yhden jättää O, toisen minä. Ylimääräiset ruusut ovat siltä varalta, että jotkut unohtavat ottaa omat ruusunsa mukaan. Tietenkään kukaan ei unohda ruusua. Meidän sukumme on sellainen. Kaikki tulevat ajoissa, jokaisella on ruusu. Oikeastaan minä olisin halunnut viedä isälle keltaisen ruusun, sen värin, jolla lapsena piirrettiin auringot paperin yläkulmaan, mutta kukkakaupassa ei ollut kuin kolmea punaisen sävyä ja valkoisia. Valkoista en halunnut. Perinteisellä syvänpunaisella sitten mennään.
Surun organisoimisessa on minulle paljon uutta. Aiemmin en tiennyt, että on suruliputus ja siunausliputus. Virsiä pitää olla vähintään kaksi, mutta toisen sai korvata kitaristilla, joka soittaa Soi vienosti murheeni soitto. Lähiomaisten kannattaa tuoda mukanaan laatikoita, sillä jos kahvileipiä jää yli, ne kannetaan koteihin. Minä tosin en mene omaan kotiini vaan äidin luokse, koska hän saattaa murentua hautajaisten jälkeen, ensimmäisen kerran. Pukukoodi ei ole ehdoton musta, ja silti me kyselemme toisiltamme, paheksuuko joku, jos on lilaa tai kultaa tai viininpunaiset sukkahousut. Unohdamme itse olevamme potentiaalisten paheksujien paikalla, niitä, joiden tunteita vähän vieraampien tulisi ajatella.
Kävin eilen hieronnassa. Hierojani nimi oli Danny. Ensin hän tunnusteli lihakseni vaatteitten läpi ja teki toimintasuunnitelman. Kun makasin hierontapöydällä, ostoskeskuksen aulassa tehtiin elokuvaa tai ainakin kuvattiin jotakin. Olin nähnyt kuvausryhmän hierontaan saapuessani. Useimmat kuvattavat istuivat pyörätuolissa ja ohjaaja komensi minut pois alueelta. Kamera näytti painavalta. Kuulin hierontapöydälle kohtauksen äänet. Pyörätuoli-ihmiset ilmeisesti vyöryivät eteenpäin ja mekastivat. Viereisen hierontahuoneen nainen tuli kertomaan Dannylle, että vielä tulee yksi otto ja sitten kuvausryhmä lopettaa. Ja Ulla käy hakemassa tulppaaneja myös Dannyn asiakkaalle meluhaitan tähden.
Hieronta teki kipeämpää kuin olin osannut aavistaa. Danny käsitteli lihaksiani huolellisesti 90 minuuttia. Tunsin olevani vaikeasti työstettävä puutavara, jota hän höylää. Kuulin hänen hengityksensä, ja minusta oli ikävää, että minun ruumiini vaati niin paljon voimia. Hieronnan päätteeksi Danny kertoi löytäneensä jännityksiä pitkistä selkälihaksista, lapojen välistä, niskasta ja rintalihaksista. Hän sanoi, että saisi minut luultavasti kuntoon kolmella kerralla, ihan maksimissaan siihen menisi viisi kertaa. Lupasin varata netistä uuden ajan. Naapurihuoneen nainen ojensi minulle kimpun vaaleanpunaisia korvaustulppaaneja.
Ompelin O:n paitaan kolme nappia ja silitin sen ja housut. Suruvaatteemme roikkuvat nyt tuossa vieressä henkareilla, kerrossängyn laitapuusta. Näyttää siltä kuin kaksi päätöntä ihmistä seisoisi hiljaa ilmassa ja odottaisi, että on lokakuu.


