Oli sumuista, kun lähdimme, ja sumuista, kun palasimme. Siinä välissä kävimme hautaamassa Helenan. Istuimme äidin kanssa Tanelin kyydissä. Hän on lempiserkkuni, tai niin minä sanon, vaikka hänet tunnen kaikista serkuistani heikoimmin ja muitakaan en tunne hyvin. Mutta lempiserkuksi nimittäminen on huumoria. Tarinan mukaan Taneli oli yli 30 vuotta sitten sanonut jollekulle, että Tee on kaunis, ja siitä pitäen hän on ollut lempiserkkuni. Luultavasti tarina ei ole tosi tai on ainakin vahvasti muuttunut matkalla. Joka tapauksessa pidän Tanelista siksi, että hän on umpimielinen ja välttelee sukujuhlia.
Taneli ajoi niin pehmeästi ja huomaamattomasti, että minä, joka yleensä vihaan autossa istumista, en kärsinyt. Hän on ammattikuljettaja. Kun paluumatkalla kerroin miltei miellyttävästä takapenkkikokemuksestani, Taneli totesi opettajansa sanoneen, että matkustajan ei kuulu huomata kuin kiihdytyksen voima. Äiti istui edessä. Menomatkalla hän puhui enemmän ja kommentoi maisemia, lehtiä, joita vielä oli tai ei ollut, ja Taneli sanoi, että vesistöjen lähellä lehdet pysyvät puissa pidempään, koska vesi pitää lämpöä.
Äiti muisteli, miten oli kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten eräänä talvi-iltana nähnyt mökin ikkunasta pellonlaidassa valkoisia hahmoja. Hän oli ollut yksin ja säikähtänyt, ollut varma, että ne ovat venäläisiä sotilaita, juossut hakemaan kiikarin nähdäkseen paremmin. Kiikarilla hän sitten näki hahmot selvästi. Ne eivät olleetkaan venäläisiä sotilaita vaan hirviä, joiden jalat olivat miltei valkeat. Hirviä oli viisi tai kuusi, ja ne liikkuivat jonossa äänettömästi. Kun äiti oli isän kanssa käynyt seuraavana päivänä katsomassa jälkiä, näytti siltä kuin pellonlaitaa olisi kävellyt vain yksi eläin. Hirvet olivat astuneet edellä kulkevan jälkiin.
Sitten puhuttiin hirvikolareista ja sodasta, järjettömästä maailmasta, jossa tuhlattiin ensin rahaa aseisiin ja sen jälkeen kaiken tuhotun korjaamiseen. Äiti muisteli Helsingin pommituksia. Äidin äiti Elviira oli ollut leipomassa kakkua, kun hälytys tuli. Muu perhe kiiruhti pommisuojaan, mutta Elviira sanoi, että vaikka mikä olisi, hän ei lähde, ennen kuin saa kakun valmiiksi. Eikä hän lähtenyt. Muu perhe pelkäsi pommisuojassa, mutta kakku paistui uunissa ja Elviirakin pysyi hengissä.
Hämeenlinnan tietämillä Taneli sanoi, että Jukka ei tule hautajaisiin, koska on hirvimetsällä. Raakel oli kertonut tämän puhelimessa. Äiti sanoi, että Sisko ei myöskään päässyt, koska on bändileirillä kahvinkeittäjänä. Minä en sanonut mitään. Ajattelin hyväksyttävien syiden minimiä. Voisiko lähisukulaisen hautajaisista jäädä pois siitä syystä, että menee pulkkailemaan? Tai on aika kynsihuoltoon? Vähänpä kuollut sellaisesta välittää, ja kukaan ei ehkä välitä asettua paheksujan asemaan.
Jukka kuitenkin yllättäen ilmestyi hautajaisiin. Hän sanoi, että hirvet olivat metsästä loppuneet. Sen jälkeen hän ei sanonut mitään. Hän istui Raakelin vieressä, ja koska Raakelkaan ei sanonut hänelle mitään, muut siinä ympärillä puhuivat sitä vilkkaammin. Jukalla oli punainen paita ja tuulihousut. Hän joi hitaasti kahvia eikä katsonut ketään.
Lauri ja Iiro pyysivät minua lukemaan adressit. Ei niitä monta ollut. Sitten luin runon, jonka äiti oli halunnut luettavan. Siitä ilmeni, mitä kaikkea ihmisen kädet tekivätkään. Muistelu pulppuili. Eeva sanoi, ettei ole koskaan kuullut, miten heidän isänsä ja Helena tapasivat. Äiti ja Raakel tiesivät. Raakel osasi kertoa, että kirjeenvaihtoilmoituksessa oli etsitty "äitiä kolmelle lapselle". Eeva nyökkäsi. Niin hän oli vähän ajatellutkin. "Että sellaisen paketin Helena sitten valitsi: isän ja tämän kolme lasta."
Iiro oli aiemmin kysynyt äidiltä puhelimessa, missä järjestyksessä kukat vietäisiin arkulle. Äiti oli sitten päättänyt järjestyksen. Eeva, Lauri ja Iiro menivät arkulle ensin. Lauri luki käheällä äänellä: "Helenan muistoa kunnioittaen." Se tuntui etäiseltä ja juhlalliselta, ja minun teki mieli selittää Helenalle, että kyllä he varmaan sinua rakastivat, vaikka eivät ymmärräkään fraasien sävyjä. Pappi oli ollut seurakunnassa vasta vuoden ja puhui yleispätevästi ystävällisiä sanoja ja lupasi Jumalan kotia. Välillä rukoilimme ja tunnustimme uskomme, jota monilla ei ehkä ollut. Mutta arkku kannettiin kärryille ja kärryt kuljetettiin montulle, hihnat nykäistiin suntion ohjeiden mukaan pois, kansi nostettiin päälle, ja ne, jotka ottavat muutenkin valokuvia, ottivat valokuvia.

.jpg!Large.jpg)
